У цьому нашому
розважанні про роль молитви у християнському житті ми зупинимося на таких
двох аспектах, як мета молитви, як її бачить апостол Павло у своєму листі до
Ефесян, та її спосіб, що подає нам Сам Божественний Спаситель у Євангелії від
Матея.
Отож, читаємо в
листі апостола Павла до Ефесян(3, 14-19): «…я згинаю свої коліна перед Отцем,
від Якого бере ім`я все отцівство на небі й на землі; щоб Він дав вам за
багатством Своєї слави скріпитись у силі через Його Духа, на зростання
внутрішньої людини, і щоб Христос вірою оселився у серцях ваших, а закорінені й
утверджені в любові – спромоглися зрозуміти з усіма святими, яка її ширина,
довжиа, висота і глибина, і спізнати оту дюбов Христову, що перевищує всяке
уявлення, і таким чином сповнилися усякою Божою повнотою. »
В оцій короткій
цитаті бачимо, яку мету ставить апостол для своєї молитви. Він згина коліна
перед Отцем, аби люди, щоб ми з вами й, зрештою, він сам сповнився всякою Божою
повнотою. Людина, сповнена Богом, це людина свята, освячена, яка носить Бога у
власному серці. В іншому місці Павло мовиь таке: «Живу вже не я, а живе Христос
у мені. »(Гал.2 20). Сповнена Божою повнотою
людина – це людина, яка дивиться на світ
і дійсність Христовими очима, котра плекає в собі невтомно Христові
думки, яка збагнула Божу волю і нею завжди старається жити. Не кажу: «яка Божу
волю виконує чи їй підкорилася», а та, для котрої Боже життя, воля і плани є
суттю життя, і яка не може себе збагнути поза Божою волею.
Такою людину
робить молитва, і св.Павло подає кілька кроків-елементів досягнення цього:
1)
апостол
молиться. Щоб Отець дав через багатство Своєї слави скріпитись у силі через
Його Духа, на зростання внутрішньої людини. Не зовнішній вигляд чи зовнішня
побожність повинна розвинутися в результаті молитви, а внутрішня людина, тобто
мають оновитися думки, наміри та бажання. Апостол і сам пояснює, що це є
зростання внутрішньої людини: «…вам треба позбутися за вашим попереднім життям
старої людини, яку розтлівають звабливі пристрасті, а відновитись духові вашого
ума, і одягнутись у нову людину, створену на подобу Божу, у справндлмвості й у
святості правди».(Еф.4, 22-24). Саме тому через молитву, чи точніше, у молитві,
отримуємо силу внутрішнього зростання, силу опертя гріхові і приставання до
Христа.
2)
апостол
відмовляє молитву, щоб Христос вірою оселився у серцях наших, Божественний
Спаситель оселюється у нас завдяки вірі. Сам Павло каже: «…вірою ходимо а не
видінням»(2Кор. 5, 7). Молимося, аби скріпити й поглибити віру, довір`я до Христа Господа. Тоді і сам Христос
оживає в нашому серці. Тому молитва є на скріплення віри, основою цілої
духовності.
3)
також
молиться, щоб ми, закорінені і утверджені в любові, спромоглися зрозуміти з
усіма святими, яка її ширина. Довжина, висота і глибина. Для апостола Ісус
Христос, Який вірою оселюється у наших серцях, є коренем любові. Бо сам Христос
проголосив, що «ніхто неспроможне любити більше ніж тоді, коли він за своїх друзів
життя віддає.(Ів.15, 13)» І сам був тим, хто
віддав своє життя за нас, що нас потверджує, що зроджений у наших серцях
через віру Христос є якраз коренем любові, а через молитву ми пізнаємо,
наскільки ця любов усе охоплює та в усе проникає. Саме тому апостол уживає всі
чотири ознаки міри: ширина, довжина, висота і глибина. Любов проникає всюди.
Усе промине, а любов ні (пор.1Кор. 13, 8).
4)
і, нарешті,
молитися, щоб ми пізнали Христову любов, яка перевищує всяке людське уявлення. Пізнання
Бога є над нашим розумінням. «Те, чого око не бачило, й вухо не чуло, що на
думку людині не спало, те наготував Бог тим, що Його люблять (1Кор. 2, 9).»
Молитва, таким чином, є не стільки спогляданням того, що закрите для людського
розуму, що можна збагнути тільки духом.
Лишень така молитва сповняє нас усякою Божою повнотою, цілковито нас
перемінює, вводить у нове життя в Ісусі Христі. Саме тому Христос навчає нас
способу молитви. Ми не можемо й не сміємо молитися задля людей, їхніх очей, в
Євангелії від Матея читаємо: «А коли молитеся, не будьте як ті лицеміри, що
люблять навидноті молитися по синагогах та на перехрестях, щоб показатися
людям. Істинно кажу вам: Вони вже мають свою нагороду. Ти ж, коли молишся, увійди у свою кімнату,
зачини за собою двері й молись Отцеві твоєму, що перебуває в тайні, а Отець
твій, що бачить таємне, віддасть тобі. А коли молитесь, не говоріть зайвого, як
ті погани; гадають бо, що за своєю велемовністю будуть вислухані. Не будьте, отже, подібні до них, бо Отець ваш
небесний знає, чого вам треба, перш ніж ви просите в нього.»(Мт. 6, 5-8).
Ми покликані до життя в Бозі і для Бога.
Кожний інший мотив робить нашу молитву неслушною й непотрібною. Ніхто,
крім самого Господа, не проконтролює, чи з`явилася в нашому серці думка, щоб нас хтось
похвалив за побожність і молитву. Але ми можемо себе бачити, ми знаємо про себе
більше ніж інші люди. Молитва задля похвали даремна трата часу. Тому-то Христос
пропонує нам зачинитися у нашій кімнаті.
Він теж говорить, що ми мусимо молитися Отцеві, що є в тайні. Як
перегукується це з Павловим: «вище всякого розуміння». Молитва довір`я до Бога, перебування з Ним виключає довгі і
непотрібні прохання, повторювання. Отець знає чого нам потрібно, перш ніж ми
попросимо в Нього. Отож, як довідуємось, молитва – це засіб наповнення духом
Божим. Саме тому Христос закликає зачинити двері кімнати, щоб не було свідків
нашого спілкування з Богом. Полюбити каплицю й зачинити її двері, щоб тут, на
самоті, побути з любим Господом, пізнати довжину, ширину, висоту та глибину
Його безперервної любові.
Зачинити за собою двері й тут, де проходить твоє життя, де щовечора віддаєш
себе Йому в руки, де щоранку зустрічаєш новий день, побути з Ним на самоті, щоб
вірою він зродився у нашому серці. Насправді ця каплиця повинна стати фортецею
і муром духовного життя, місцем особистої молитви, місцем, де постійно живе
Господь, і де ми Його радо зустрічаємо.
Також потрібно ще зачинити двері своєї душі, щоб без огляду на будь-які
зовнішні подразники, пізнавати Отця, полюбити час перебування з Богом, час,
коли можемо Його пізнати і віддати себе під провід Його Духа.
Можемо насамкінець із певністю ствердити, що особиста молитва є підвалиною
духовного життя кожного з нас. Через неї поглиблюється розуміння Божественної
Літургії, вона змінює нас із середини. Молитва - суть життя правдивого
християнина.
о.Пантелеймон Саламаха ЧСВВ
(З часопису «Господь і Я» )
|