Українська
Греко-Католицька Церква

Понеділок, 29.04.2024, 06:23

Слава Ісусу Христу! Гість | Група "Гості" | RSS
Головна | Духовна пожива | Реєстрація | Вхід
Меню сайту

Розділ сторінки











Форма входу





Пошук

Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 209

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Український рейтинг TOP.TOPUA.NET
Головна » Файли » Моя мандрівка великим постом

Сиропусна неділя
05.03.2011, 09:53
Сиропусна неділя


Що таке "сиропуст"?

Свята Церква, помалу готуючи нас до посту, у М'ясопусну неділю наказала не їсти м'ясні страви. У часі сиропусної або сироїдної седмиці Церква дозволяє споживати тільки молочні страви. Та в Сиропусну неділю треба й від цих страв відмовлятися. Звідси й назва "сиро-пуст", тобто відпущення сира. Цей тиждень називався в народі сирний або масляний, а Сиропусна неділя мала назву пущення, тобто утримання від усіх молочних продуктів. У цю неділю в нас справляли "запусти", тобто останні передпісні забави.

У Західній Європі наші "запусти" називалися "карнавалом", що означало те саме, що й м'ясопуст, від італійського "карне-вале" — дослівно: прощай м'ясо! У латинській Церкві Великий піст починається щойно в середу нашого першого тижня посту, у т. зв. Попільну середу, коли посипають голови попелом на знак покути. До того дня в латинській Церкві ще можна їсти м'ясо й робити забави, що подекуди бувають дуже гучні.

Практика сиропусного тижня і неділі дуже давня. Про неї згадує вже олександрійський патріярх Теофіл († 412), а перед тим установлена М'ясопусна седмиця й неділя. Синаксар на сирну суботу каже, що, на думку декого, сиропусний тиждень став законом за грецького цісаря Гераклія (610-641). Той шість літ воював з перським царем Хозроєм і дав обітницю, що коли виграє війну, то не буде їсти м'яса цілий тиждень перед Великим постом. У суботу перед Сиропусною неділею свята Церква, щоб дати нам приклад і заохотити до посту й покути, відзначає пам'ять усіх святих мужів і жінок, що від найдавніших часів провели своє життя в молитві, пості й покуті. Тут передовсім ідеться про тих, хто протягом віків жив життям посту й покути чи то по монастирях, чи на пустині одинцем.

Богослужба Сиропусної седмиці прибирає щораз більше пісний вид, особливо в середу, п'ятницю і в неділю при кінці вечірні. У вівторок на вечірні вже починаються поклони, що тривають цілий піст.

ОБРЯД ПРОЩЕННЯ В СИРОПУСНУ НЕДІЛЮ

У давнину в монастирях Сходу був гарний звичай: відбувати обряд взаємного прощення в Сиропусну неділю. Цей обряд виконувався ввечері після скромної вечері. Усі монахи у присутності вірних просили один в одного прощення за свої провини, обіймалися і давали поцілунок миру. Миряни також просили один в одного взаємне прощення. Подекуди при обряді прощення співали стихири Пасхи: "Пасха священная нам днесь з'явилася... ". Остання стихира закінчується закликом до взаємного прощення: "... і друг друга обіймім! Промовмо: "Браття", — і тим, що ненавидять нас; простім усе... ". Цей спів стихир Пасхи мав означати, що як у дні Христового Воскресення, так і тепер, на вступі до Великого посту, треба один одному все пробачити задля Христа, що задля нас постив, терпів і воскрес.

Цей дуже зворушливий обряд прощення зберігався ще в Києво-Печерській Лаврі до часу приходу влади комуністів. І тут усі монахи мали спочатку скромну передпісну вечерю. Потім усі, настоятелі й звичайні монахи, одягалися в монаші мантії і йшли до церкви. Усі настоятелі Лаври, від найвищого до найнижчого, ставали поряд посередині церкви, а вся братія Лаври, яких кількасот осіб, підходили до настоятелів, падали на коліна один перед одним і зі словами: "Прости мені, Отче", — чи — "Прости мені, Брате", трикратно цілували один одного. А митрополичий хор співав при тому стихиру з великої вечірні Сиропусної неділі: "Сіде Адам прямо рая, і свою наготу ридая плакаше... ". Після обряду прощення всі мовчки розходилися.

Справді, яке велике значення для нашого духовного життя мають ті чотири передпісні неділі. Хто разом з митарем бився в груди й учився від нього покори; хто з притчі про блудного сина навчився довір'я до Божого милосердя; хто в М'ясопусну неділю з розважання про Страшний Суд набрав боязни перед Божою справедливістю, яка так сильно діткнула наших прародичів, про що говорить Сиропусна неділя, — для того тепер піст не буде страшний. Він радше буде для нього потребою його серця й душі. Він тепер сам бажатиме постити й бити поклони, знаючи, що молитва, піст і жаль за гріхи найкраще приготує його душу до зустрічі світлого празника Христового Воскресення.

СТИХИРА ЗІ СТИХОВНІ ВЕЧІРНІ СИРНОЇ НЕДІЛІ:

"Засіяла Твоя благодать, Господи, засіяло просвічення душ наших. Ось час сприятливий, ось час покаяння! Відложім діла тьми та одягнімся у зброю світла, щоб, перепливши велике море посту, ми осягнули тридневне воскресення, Господа і Спаса нашого Ісуса Христа, який спасає наші душі".



о. Юліян Катрій, ЧСВВ. "Пізнай свій обряд"


Нарешті настає останній день, який зазвичай називають Неділею прощення; але не маємо забувати його другу літургійну назву: Вигнання Адама з раю. Ця назва справді підсумовує все приготування до посту. Тепер ми знаємо, що людина створена для життя в раю, для того, щоб знати Бога і спілкуватися з Ним. Гріх позбавив її цього блаженного життя, і існування людини на землі стало вигнанням. Христос, Спаситель світу, відчиняє двері раю кожному, хто йде за ним, і Церква, показуючи нам красу Його Царства, чинить наше життя прощею до небесної вітчизни. Отже на початку посту ми уподібнюємося до Адама:

 

Вигнаний Адам з раю заради їжі, сидить навпроти нього і плаче; постогнує покаянним голосом та промовляє: Горе мені! Що ж це я окаянний втратив? Одну лише не зберіг Господню заповідь і втратив усі блага! Раю святий, що задля мене насаджений був, і через Єву зачиненим став! Моли Творця твого, що й мене створив, щоб і мені милуватись твоїм квіттям. Тому й каже Спас до нього: «Не бажаю погибелі мого творіння, але хочу, щоб воно спаслося і прийшло до пізнання правди; нікого ж бо, хто приходить до мене, не відганяю.»(Стихира сироп усної неділі,на стиховні.)

 

Піст визволяє нас від уярмлення гріхом, від  полону «світу цього». Але в євангельському читанні останньої неділі йдеться про умови цього визволення(Мт6,4-21). Перша умова- від переконання, що бажання і вимоги нашої упалої природи є чимось нормальним; докласти зусилля, аби вивільнити дух від диктату плоті, матерії. Але  для того, щоб піст наш був правдивим, треба, щоб він не був, лицемірним, «показним». Ми мусимо пам`ятати: «щоб не показати людям, що ти постиш, але Отцеві твоєму, що перебуває в тайні»(Мт6,18).Друга умова посту- прощення; «А коли ви не будете прощати людям, то й Отець ваш небесний не простить вам провин ваших»(Мт. 6,15). Перемога гріха, головна ознака його панування у світі- це сварки, незгоди, відчуження, ненависть. Тому перший пролом у фортеці гріха – це прощення: повернення до єдности, згоди і любові. Променисте  всепрощення  самого Бога просіяє між мною і моїм ворогом, якщо я йому пробачу. Пробачити – це означає відкинути всі порахунки і розрахунки, віддавши їх Христові. Прощення – справжнє вторгнення Небесного Царства у наш грішний і упалий світ.

 

Розпочнімо світло час посту! Віддавши себе духовному подвигові, очистьмо душу, обмиймо тіло, і стримуймося в їжі, і від усяких пристрастей, насолоджуючись духовними чеснотами. Зростаючи в них любов`ю, сподобимося  всі побачити все чесну страсть Христа Бога і, радіючи духом, святу Паску.

Категорія: Моя мандрівка великим постом | Додав: Georgij
Переглядів: 805 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:























Друзі сайту









Радіо ДЗВОНИ - онлайн трансляція



Copyright MyCorp © 2024