ЯК
ЗАХОВУВАТИСЯ В БОЖОМУ ХРАМІ
В Св.Храмі треба
заховуватися побожно, бо тут Господь невидимо з нами. "Господь спасає
впокорених духом" І треба перестати думати про земне, а тільки про
небесне, - "До неба маймо серця!" А Псалмоспівець Давид навчає:
"У Храмі Його, все належне Йому виголошує славу".
Храму Божому належиться
найбільша пошана. Храм Божий Святий, тому в ньому забороняється їсти,
бенкетувати, ложе стелити (74 Канон VI Вс.
Собору). "Не робіть з Дому Отця Мого дому торгового"(Ів. 2:16)
наказав Сам Спаситель наш. Коли
в Божому Храмі ще нема Богослужби, або вже по Богослужбі, то всеж
таки треба заховуватися в ньому з повною побожністю та зо страхом. Говорити голосно в Храмі
не пристойно.
Навіть
біля Церкви треба завжди пам'ятати, що ми біля Храму Божого. Те саме треба пам'ятати і
на цвинтарі. 97 Канон VI Вс.Собору 692 року наказує: "Тих,
хто безрозсудно священні місця обертає на звичайні і недбало поводиться біля них, і так і в них пробуває,
наказуємо вигонити з тих місць." Так
само треба чеснотно поводитися в тих залах, які часто будуються під Божим Храмом (салєри). Треба ухилятися тут від
надто голосних забав. Про характер
забав треба радитися з о.Настоятелем. Курити в цих залах, а також і на
цвинтарях, не прийнято.
Хто
соромиться в Св. Храмі прилюдно виконувати приписи і обряди своєї
віри, той не християнин. Ісус Христос сказав: "Кожного, хто Мене визнає
перед людьми, того перед Небесним Отцем Моїм визнаю і Я. Хто ж Мене
відцурається перед людьми, того і Я відцураюся перед Небесним Отцем Моїм "
Світським чоловікам не належить входити до
Св.Вівтаря без потреби. Коли ж буде на те потреба, то входити до Св.Вівтаря зо
страхом і побожністю. А проходячи поза Св. Престолом і Горним Місцем,
конче схилити голову і осінити себе Хресним Знаменням: проходимо біля
найсвятішого місця. Стародавнє "Навчальне Повідомлення"
наказує: "Нехай священик навчить паламаря, і всіх прислужників у Вівтарі, щоб вони
ходили зо страхом, тремтінням і побожністю
біля Престолу, а також і біля Жертовника, коли на ньому Божественні Тайни. І щоб вони чинили
побожно поклоніння,коли приходять чи
наближаються до них." Це "Навчальне Повідомлення" подає ще: "Тільки священик, або диякон можуть чистити
та витирати Престол та Жертовник, -
щоб не торкалася освячених речей неосвячена рука".
Прислужники,
що допомагають єпископу чи священику, зобов'язані поводиться в
Святому Вівтарі з повним страхом і побожністю, пам'ятаючи, що тут
Престол Господній і Св. Дари на ньому. Тому не дозволяється їм, як і кожному,
голосно говорити, ані вільне заховання , не можна без потреби ходити
по Св. Вівтарі, не можна виглядати через бокові "дияконські" двері та
інше.
Святий
Престол вбирає тільки сам священик. А вразі потреби йому допомагають старші
побожні братчики, під його доглядом.
Проходити
між Святими Дверми і Святим Престолом може тільки посвячена
особа, - світська особа проходити тут не може. І тільки посвячена особа
може торкатися до головних свячених речей на Престолі, - світська особа торкатися
до них не може. Так само тільки посвячена особа може цілувати Св. Престіл.
Стародавнє "Навчальне Повідомлення" наказує: "Неосвячена рука ніколи нехай не
торкнеться цього (освячених Тайн і головних речей на Престолі) під загрозою смертельного гріху і під великою епітемією
(церковною покутою), крім випадків великої потреби". І завжди з
глибокою вірою пам'ятаймо, що у Вівтарі, на
Св. Престолі перебуває Господь і Бог наш Ісус Христос. Нікому, крім єпископа, священика і диякона, не вільно входити в
Святі Двері, - ними в Св. Дарах, входить Сам Христос. "Не подобає
жоні вхоити до Вівтаря", наказує 44 Канон
Лаодикійського Собору ще 364 року по Христі. А апостол Павло навчає:
"Нехай у церкві мовчать жінки ваші, - бо непристойно в церкві жінкам
говорити!" Богослужби - це найвищі школи
християнської" науки. У нас українців, Богослужби правляться нашою рідною
мовою, а тому їхній зміст усім зрозумілий, і тому богослужба навчає кожного
віри і чеснотного життя. Через це в Храмі Божому треба віддатися пильному
слуханню і повному переживанню Богослуження всією своєю душею, всім своїм
серцем, і всім своїм розумом.
Богослужби подають нам
усе життя Господа Нашого Ісуса Христа і усю християнську науку, тому треба
пильно вслуховуватися в них, щоб їх повно розуміти, і щоб душею і серцем
переживати власне те, що згадується.
Прийшовши до Церкви,
пильнуймо стати синами Божими, - усі ми тут рівні, усі ми тут однакові. Усі ми
брати один одному, - виявляємо найбільшу любов один до одного, любов гарячу і
братню. І забуваймо в Церкві про все буденне, бо ми в Божому Домі, І думаймо
тільки про Боже. Відкриймо серця свої до Господа, нашого Отця, і не стидаймося
навіть сліз, які тут ллються з самої душі нашої, як вислів нашого покаяння за
всі вчинені прогріхи. Сльози перед Богом — то найцінніші сльози, і найбільш
родючі, бо це сльози покаяння перед Господом.
У Храмі Божому нема
бідних і багатих, нема освічених чи неосвічених, нема славних чи простих, - усі
ми перед Богом однакові, і всі ми тут об'єдналися, як рівні члени Тіла
Христового, віковічної Церкви Його.
Найменші розмови чи
шептання один з одним у Св. Храмі недопустимі, як недопустиме і невідповідне
поводження: сміх, оглядання по сторонах, подавання знаків, ходіння по Храму,
передчасне виходження з церкви та ін., -бо тут невидимо Сам Господь серед нас.
І завжди пам'ятайте, що в Храмі є діти, які від нас, старших, навчаються
поводженню в Храмі Божому.
При всіх важливих
частинах Богослужби і по всіх Виголошеннях священика чи єпископа вірні побожно
осінюють себе Хресним Знаменням і чинять малий поклін. На виголошення єпископа
чи священика "Мир всім!" уся церква нахиляє голови і осіняє себе
Хресним Знаменням, те саме на виголошеня: "Голови ваші схиліть перед
Господом!"
Коли єпископ чи священик
благословляє народ у Св. храмі Хрестом, Євангелією, Іконою або Чашею, то на це
усі хрестяться і схиляють голови стоячи.
Коли ж єпископ чи
священик благословляє народ руками чи свічниками, або коли кадить народові, то
всі нахиляють голову і осінюють себе Хресним Знаменням.
Коли в Святий Велекодній
тиждень єпископ чи священик проводить кадження з Хрестом у руці і проказує:
"Христос Воскрес!" то на це всі хрестяться і відповідають:
"Воістину Воскрес!"
Завдання Церкви - спасати
і навчати людей, приводячи їх до Христа. Для цього церковна проповідь,
яку голосить єпископ чи священик, має дуже велике значення, - вона будує
людину, будує її християнський світогляд, навчає віри і чеснотного життя. Ось
чому треба слухати кожну церковну проповідь з глибокою пильністю, і з неї
навчатися. Виходити з Церкви під час проповіді, шептатися з
сусідом і т.ін. не прийнято. Виходити з Храму Божого до закінченя Богослужби
не прийнято, - виходити можна тільки по закінченні Богослужби, як
наказує 9 Апостольське Правило. Виходити треба в повній побожності, тихо, в порядку, не
заважаючи один одному.
Благословення,
яке дає священик наприкінці Богослужби, це Освяченя людини, а
тому треба конче дочекатися його і смиренно прийняти його. Нехай ніхто
не виходить із Церкви, не взявши останнього Благословення священика, бо воно ж освячує нас.
Виходячи
з Храму, треба перехреститися і вклонитися до Св.Престолу, чи до Св. Дверей.
В
Українській Церкві є звичай, щоб старші побожні особи, як чоловіки так
і жінки, стояли під час Малого Входу та читання Євангелії та під час Великого Входу з великими
запаленими братськими свічками. Звичайно стають
3-6 чоловіків праворуч, і 3-6 жінок ліворуч, від Солеї і далі дозаду, обличчям одні до одних. Свічки тримаються у
правій руці, і визначають гарячу віру і ревну Молитву до Господа всієї
громади вірних.
На
Вечірній брати і сестри стають із запаленими свічками на Вечірньому Вході
та під час Литії (під Свята), а на Утрені під час Полієлею і читання Євангелія.
матеріал використано з праці отця-декана калуського Михаїла Бігуна "ЛІТУРГІКА"
|